We doen en leren samen

Blog_03.png

Ik ben ervan overtuigd dat samenwerking leidt tot betere resultaten. Dat geldt voor alle groepen, of het nu sportteams, afdelingen, families of verenigen betreft. Iedereen is anders, heeft andere talenten, kennis, drijfveren en behoeften. Door samen te werken hoef je niet alles zelf te doen en te kunnen, maar kun je gebruik maken van de ander en andersom. Bovendien ontwikkel je jezelf door samen te werken met anderen. Je krijgt feedback, of dat nu leuk is of niet. Hierdoor wordt je meer bewust van wie je bent en hoe je de dingen doet.

Van alleen al het in contact staan met anderen leer je. Door te kijken, te observeren, door te zien hoe een ander zaken oppakt en welke effecten dat heeft. ‘Ongemerkt’ neem je kennis, neem je wijsheid tot je. Onbewust heb ik geleerd te koken en te tuinieren, door er alleen maar naast te staan. Dat kan natuurlijk ook actiever, door kennis te vragen en te delen met anderen.

Soms lukt het mensen niet om goed samen te werken, om het resultaat te bereiken dat mogelijk is door de som der delen op te tellen. Heel vaak zit hem dat in de communicatie en vertrouwen. In het gebrek aan afstemming omdat het nut daarvan onvoldoende van wordt ingezien of de tijd ontbreekt. Ook als er wel gecommuniceerd wordt gaat het soms mis, wordt de boodschap van de ander niet begrepen of andersom.

Gebrek aan communicatie en miscommunicatie kosten organisaties bakken met geld, door de fouten, gemiste kansen en de frustraties en irritaties die het oplevert.

In mijn werk als HR professional speelt communicatie een grote rol. De kennis die ik op dit vlak heb deel ik graag. Soms “ongemerkt’ door bijvoorbeeld in een sollicitatie gesprek te checken of de manager en de sollicitant elkaar wel goed begrijpen, als ik twijfel of dat wel het geval is. Door zaken op een andere manier te benoemen. Door voor te doen hoe je “onderbuikgevoel’ bespreekbaar maakt.

Op andere momenten sta ik echt stil bij het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden in een training of gedurende coaching van een leidinggevende of medewerker.

Communicatie en hoe mensen zich gedragen (in groepen) blijft me interesseren. Ik leer nog steeds bij, ook over mijn eigen communicatie en daar heb ik de ander voor nodig😊.

Zie jij kansen voor verbetering van de communicatie en samenwerking binnen jouw organisatie, dan kom ik graag langs om te bespreken wat ik daarin kan betekenen.